کد مطلب:252460 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:270

امام حسن عسگری
امام حسن عسگری (ع) كه پیشوای یازدهم شیعه می باشد در مدینه منوره به سال 232 در بعضی روایات 233 و یا 231 روز جمعه یا دوشنبه، در دهم یا چهارم یا هشتم ماه ربیع الاخر از دختری، ایرانی یا ترك كه سوسن نامیده می شد پسری پا به خاندان نبوت نهاد كه وی را حسن نامیدند و در میان ائمه اطهار (ع) این دومین امام است كه به اسم حسن موسوم شده و با فرزند بزرگتر رسول خدا حسن بن علی همنام است. اما ابومحمد حسن بن علی العسگری در مدینه به دنیا آمد وی فرزند علی النقی امام هادی است. امام حسن عسگری به هنگام عزیمت امام هادی به عراق همراه پدر بود در آن وقت چهار سال داشت، امام هادی صاحب فرزندی به نام محمد بن علی بود كه در سن جوانی در حیات پدرش رخت از این جهان بربست. ابتدا تصور می رفت كه وی مقام امامت را پس از پدر دریابد ولی مقدر نبود، در آن هنگام كه ابوجعفر محمد بن علی جوان مرگ شد، عده ای از بزرگان برای عرض تسلیت افتخار حضور داشتند. ابومحمد حسن عسگری كنار پدر نشسته بود و گریه می كرد امام هادی به وی فرمود خداوند تو را به جای او نشانیده، به درگاه خدا سپاس بگزار.

ابوبكر فه فكی گوید امام هادی به من مرقوم فرمودند (پسرم ابومحمد حسن عسگری از عموم آل محمد (ص) گرامی تر و شریفتر و به مقام امامت شایسته است او بزرگترین پسران من است، به جای من او می نشیند و شایسته است شما مسائل و مشكلات دینی خود را به او رجوع كنید.



[ صفحه 59]



آری حسن بن علی (امام حسن عسكری) با آن مهابت و جلالتش، با سكوتش، با وقارش، با عفاف و فضیلتش، با دانش و عرفانش، با عظمت و عنوانی كه او در میان مردم به دست آورده بود میان علویین بی نظیر بود، امام حسن عسكری در روز جمعه به هنگام نماز صبحگاهان، هشتم ماه ربیع الاول سال 260 هجری از جهان فانی به دار بقاء رحلت كرد.

امام یازدهم اسلام به وقت مرگ بیست و هشت سال بیش نداشت، جنازه مطهر او را در خانه خودشان در مجاور مرقد پاك پدرش امام هادی در آنجا كه امروز به عسكرئین مشهور است دفن كردند. ما برای امام حسن عسكری یك فرزند پسر و یك دختر بیشتر نمی شناسیم. پسر كه همان منتقم عالم بشریت و استوانه عدل و حق و امن و فضیلت است حضرت صاحب العمر و الزمان، حجة الله علی خلقه و خلیفته فی ارضه، می باشد، دختر مخدره مكرمه امام حسن عسكری به نام صفیه است كه به ازدواج ابراهیم بن یحیی پسر امام جواد (ع) درآمده و شرح آن در شجره الانساب وارد شده است.

كتاب نورالابصار شبلنجی شافعی در صفحه 166 می گوید مادر گرامی امام حسن عسكری سوسن نام داشت و كنیت او ابومحمد و القابش الخالص و السراج و العسكری است، سیمایش بین سرخ و سفید بود، شاعر مدیحه سرایش ابن الرومی معاون و نگهبانش عثمان بن سعد بود، نقش روی انگشترش بود:

(سبحان من له مقالید السموات و الارض) خلیفه های معاصر وی المعتز، المهتدی، المعتمد بودند.



[ صفحه 60]



در كتاب فصول المهمه در قسمت ذكر وفات امام حسن عسكری آمده است هنگامی كه خبر رحلت او به مقام وزارت رسید، سامرا این شهر بزرگ كه مركز سلطنت و پایتخت خلافت بود به صورت یك پارچه ضجه و شیون درآمد گوئی زلزله ای رخ داده بود و بانگی آسمان زده شده است، سامرا هیچ روز مثل آن روز عزادار هیچ عزیزی و ماتمزده هیچ شخصیتی نشده بود، بازارها بسته شد، عزای عمومی شهر را سراسر به آغوش گرفته بود، رجال بنی هاشم، امرای سپاه، دبیران دربار، قضات و فقها و طبقات گوناگون ملت همه در تشییع جنازه ابومحمد امام حسن عسكری شتافتند سامرای آن روز صحنه قیامت را در پیش چشم مجسم می كرد وقتی تشریفات رسمی و مراسم غسل و كفن انجام یافت به دستور خلیفه، ابوعیسی بن المتوكل بر جنازه امام حسن عسكری نماز خواند. و آن وقت به فرمان ابوعیسی روپوش از جنازه برداشتند و به تهیه ی صورت جلسه پرداختند و به دنبال این مراسم، پیكر مقدس امام را در سامرا در همان منزلی كه پدرش دفن شده بود به خاك سپردند.



[ صفحه 61]